Het kiezen van CRM-software is als zelfstandige helemaal niet eenvoudig. Er zijn talloze softwaresystemen verkrijgbaar die u stuk voor stuk een aantal voordelen beloven, terwijl ook de prijzen sterk variëren. Als kleine zelfstandige heeft u vaak voldoende aan een eenvoudig CRM-pakket, maar toch zijn er een aantal zaken die u bij het kiezen van CRM-software niet uit het oog mag verliezen.
Ga voor gebruiksvriendelijkheid
Sommige CRM-softwarepakketten zijn erg uitgebreid, maar zijn hierdoor ook minder toegankelijk. Als kleine zelfstandige is dat onwenselijk. Kies daarom steeds voor gebruiksvriendelijke CRM-software die zich intuïtief laat gebruiken. Ga daarnaast ook na in welke mate u ondersteuning geniet. U zult ongetwijfeld ooit tegen vragen of problemen aanlopen en dan is het wel heel handig indien u op de gratis hulp van de helpdesk kunt rekenen. Bij sommige CRM-leveranciers bieden ze zelfs integratie-ondersteuning aan. Weet wel dat dit vaak een prijskaartje kent. Houdt u het liever wat goedkoper? Ga dan na in welke mate u op het internet of op gebruikersfora informatie en documentatie terugvindt. Vooral bij niche-oplossingen is dat niet altijd het geval.
Kies voor CRM-oplossingen die aansluiten bij uw bedrijfsprocessen
Nog te vaak zien we dat zelfstandigen eerst kiezen voor CRM-software en vervolgens hun interne workflows daarop trachten af te stemmen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. CRM-software moet immers problemen oplossen, niet creëren. Breng daarom vooraf uw interne workflows in kaart en kies op basis daarvan de CRM-software die bij u past. Soms zult u daarbij uitkomen bij nichesoftware. Weet wel dat een goede helpdesk in dat geval cruciaal is, tenzij u een CRM-expert in huis wilt halen.
Ga na wat de integratiemogelijkheden zijn
Naast CRM-software gebruikt u waarschijnlijk nog een aantal softwarepakketten. Voor optimale werkprocessen is het handig dat deze met elkaar communiceren, denk bijvoorbeeld aan het ophalen van gegevens of het weergeven van verzonden offertes en facturen in het CRM-pakket. Controleer daarom of de CRM-software zich eenvoudig laat integreren met de gebruikte softwarepakketten. Denk daarbij niet alleen aan het heden, want als uw bedrijf groeit zult u in de toekomst misschien ook nieuwe software aanschaffen. Ook dan is het belangrijk dat uw CRM-pakket nog steeds volstaat.
Geef de voorkeur aan CRM-software voor kleine bedrijven
Er zijn inderdaad erg uitgebreide CRM-softwarepakketten op de markt te vinden. Die pakketten focussen voornamelijk op grote bedrijven die honderden of duizenden klanten moeten beheren en dat merkt u aan het prijskaartje. Vaak bieden ze ook een aantal extra tools aan, maar zelden kan dat de meerprijs verantwoorden. Ga daarom op zoek naar CRM-software die speciaal werd ontwikkeld voor kleine zelfstandigen.
Vergelijk CRM-software en lees reviews
Bij Cloudhints hebben we verschillende CRM-systemen aan een analyse onderworpen. Via onze zoekfunctionaliteit geeft u zelf aan welke functionaliteiten niet mogen ontbreken. Hierdoor vindt u automatisch CRM-softwarepakketten die bij uw zaak passen. Daarnaast vergelijkt u meteen de prijzen en leest u reviews van andere gebruikers die net zoals u de taal van de kleine zelfstandige spreken. Zo kunt u in een handomdraai een passend CRM-systeem vinden.