Houdt u ook alle klantgegevens bij in spreadsheets? Eigenlijk is dat helemaal niet meer van deze tijd. CRM-software biedt een veel efficiëntere oplossing waar iedere afdeling de vruchten van plukt, terwijl we hetzelfde kunnen zeggen over de klantervaring. Er zijn verschillende redenen waarom u maar beter overstapt. De vijf belangrijkste redenen doen we hieronder uit de doeken.
# 1. Centrale plaats voor klantinformatie
Een van de grootste problemen bij Excelbestanden is dat de informatie vaak heel verspreid zit. Zo heeft de salesafdeling waarschijnlijk eigen bestanden, terwijl ze bij de klantendienst andere informatie verzamelen. In de hel van Excel is het vaak lastig om al die informatie op één plek te verzamelen zonder het overzicht te verliezen. Dat heeft u bij CRM-software natuurlijk niet omdat het net vertrekt vanuit één enkele centrale database met alle klantinformatie. Hierdoor ziet u nooit iets over het hoofd en heeft iedere afdeling toegang tot alle benodigde gegevens.
# 2. Beter klantbeeld
Dat laatste zorgt natuurlijk voor een extra voordeel. Met spreadsheets hebben afzonderlijke afdelingen vaak een beperkt aantal klantgegevens beschikbaar. Het is nu eenmaal niet (eenvoudig) mogelijk om aan spreadsheets bijlagen, facturen, mails etc. te koppelen. Bij CRM-software is dat een appeltje-eitje en u voegt zelfs even eenvoudig afspraken of follow-upmeldingen toe. Door alle interacties te registreren, heeft u een beter en accurater zicht op de klant. Het beantwoorden van klantvragen is eenvoudiger, maar ook de sales- of marketingafdeling kunnen gerichter aan de slag.
# 3. Betere klantervaring
Met Excelbestanden bent u voor de communicatie over het algemeen afhankelijk van de mailbox van een collega. Misschien wordt het een en ander wel centraal genoteerd, maar het opvolgen van de interacties is toch een stuk moeilijker. Vertrekkende of zieke collega’s zorgen er dan voor dat interacties samen met de mailbox verdwijnen. U kunt echter eenvoudig de mailbox aan de CRM-software koppelen waardoor iedere medewerker actie kan ondernemen. De klantervaring is niet meer afhankelijk van één enkele medewerker en klanten worden dan ook sneller en beter geholpen.
# 4. Veilige oplossing
Een Excelbestand is natuurlijk niet het toonbeeld van een veilige opslagplaats. Zeker wanneer het om persoonsgegevens gaat, krijgt CRM-software de voorkeur. Binnen CRM-software kunt u rollen instellen en vrij eenvoudig bepalen wie toegang heeft tot welke gegevens. Hierdoor voorkomt u datalekken met alle gevolgen van dien.
# 5. Automatisering en efficiëntie
Ten slotte blinkt CRM-software uit op vlak van automatisering. U kunt diverse gegevens automatisch registreren, maar ook verwerken. Via workflows brengt u bijvoorbeeld de marketingafdeling op de hoogte wanneer iemand een e-boek heeft gedownload. Dan weten ze er ook meteen dat ze die klant verder mogen benaderen. Of u kunt bepaalde klantcontacten automatiseren. Dat is reeds een enorme tijdsbesparing en zorgt bovendien ook voor een mooie kostenbesparing. Hierdoor weet CRM-software heus wel de investering te rechtvaardigen.
Liever niet investeren in CRM-software? Kies dan voor een SaaS-formule waarbij u maandelijks een klein bedrag betaalt voor de CRM-software. Via onze vergelijkingstool voor CRM vindt u eenvoudig een passend CRM-abonnement voor uw onderneming.