De 4 vaakst gemaakte boekhoudblunders bij starters

Als startende zelfstandige moet u uw boekhouding goed bijhouden. Veel starters kiezen ervoor om hun boekhouding volledig zelf te doen. Dat is niet automatisch een slecht idee en kan ook een aantal voordelen hebben, maar er zijn dan wel een aantal aandachtspunten waar u rekening mee moet houden. Hieronder benoemen we de vier blunders die starters het vaakst maken en leggen we uit hoe u ze kunt voorkomen.

Geen onderscheid tussen zakelijk en privé

Het moet een van de meest gemaakte fouten zijn bij eenmanszaken: het onvoldoende onderscheiden van zakelijke uitgaven en privé-uitgaven. Begin alvast met een zakelijke rekening te openen die u alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt. Stort vervolgens wekelijks of maandelijks geld naar uw privérekening die u voor persoonlijke doeleinden aanwendt. Zo voorkomt u discussies met de fiscus. Houd er ook rekening mee dat sommige zakelijke uitgaven ook gedeeltelijk als privé-uitgave moeten worden bestempeld. Natuurlijk gebruikt u uw vroeger internetabonnement nu ook zakelijk en mag u het als kost inbrengen, maar daarom gebruikt u uw internetabonnement nog niet 100% zakelijk. Regel een eerlijke splitsing van zakelijke kosten en privékosten en houd bij hoe u aan die splitsing kwam.

Zich onvoldoende laten informeren

Als werknemer ontvangt u een voorstel van uw belastingaangifte in de bus, maar als zelfstandige moet u netjes alles zelf invullen en aangeven. We merken dat veel zelfstandigen niet alle aftrekposten toepassen en onnodig veel belastingen betalen. Zeker de investeringsaftrek wordt bij starters wel vaker eens vergeten. Niemand verplicht u natuurlijk om meteen een boekhouder in te schakelen, maar we raden toch aan om op zijn minst het advies in te winnen van een expert of om de uiteindelijke aangifte door een boekhouder te laten doen. Die kleine investering weet zich vaak dubbel en dik terug te verdienen.

Onvoldoende zicht op kosten en belastingen

Als starter is het belangrijk om te weten dat bruto-inkomsten nog geen netto-inkomsten zijn. U moet er dan ook rekening mee houden dat belastingen en sociale bijdragen al snel een grote hap uit uw inkomsten nemen. Daarnaast zijn er vaak kosten die u in één keer moet dragen. Het is niet onlogisch dat u daar als starter nog niet meteen zicht op hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat u al uw inkomsten ook meteen weer moet investeren of opbonjouren. Leg dan ook meteen een spaarpotje aan om al die kosten te dragen. Het is nog handiger als u al meteen voorafbetalingen doet voor de belastingen. Niet alleen kan dat u een belastingvoordeel opleveren, maar bovendien komt u volgend jaar niet voor zware fiscale verrassingen te staan.

Boekhouding in Excel doen

Vaak houden starters hun boekhouding in Excel bij. Handig, want zo moeten ze niet meteen naar de boekhouder en dat scheelt toch al snel een slok op de borrel. Toch is dat geen goed idee, want zo wordt de boekhouding wel heel tijdrovend. Bovendien maakt u al snel slordige fouten, zoals dubbele factuurnummers of foute aftrekpercentages. Als u niet naar de boekhouder wilt, gebruikt u beter boekhoudsoftware. Boekhoudsoftware automatiseert veel taken, kent alle aftrekregels op z’n duimpje en houdt de administratie overzichtelijk. Hiermee bespaart u niet alleen veel tijd, maar dankzij de talloze signaleringsfuncties spoort u fouten meteen op en voorkomt u naderhand discussies met de fiscus. En zo bespaart u ook nog eens veel geld.

Bent u op zoek naar een goedkoop maar goed boekhoudprogramma? Maak dan gebruik van onze vergelijkingstool. Een goed boekhoudprogramma vinden is hierdoor eenvoudiger dan ooit tevoren.

13-maart-2020|Blog, Boekhouding|