Dit is wat u moet weten over de servicegraad

Bij het vooropstellen van voorraadprognoses dient u altijd rekening te houden met de servicegraad. Regelmatig krijgen we vragen over wat de servicegraad nu net is en welke servicegraad men dient te hanteren. Hieronder leggen we het een en ander uit.

Wat is de servicegraad?

De servicegraad drukt de mate uit waarin een leverancier of verkoper aan de vraag van de klanten kan voldoen. Het wordt meestal uitgedrukt aan de hand van een percentage. De servicegraad wordt berekend door de verhouding te bepalen tussen de hoeveelheid producten die kunnen worden geleverd en de vraag van de klant. De servicegraad is met andere woorden sterk afhankelijk van de voorraad en het intern logistiek circuit, maar ook van de mate waarin de marktvraag wordt opgewekt.

Wat is een ideale servicegraad?

Vanuit het perspectief van de klant bedraagt dit natuurlijk 100%. Dit wil zeggen dat u volledig aan de vraag van de klant kunt voldoen of dat elke klant die het product wil kopen, het ook effectief kan kopen. U komt daarbij nooit zonder voorraad te zitten. Hierdoor voorkomt u ontevreden klanten of klanten die bij de concurrentie aankopen doen. Het verlies van zo’n klanten kan natuurlijk nadelige gevolgen hebben voor een onderneming.

Toch wil dat niet zeggen dat een servicegraad van 100% altijd de juiste keuze is. Het aanhouden van grote voorraden brengt immers heel wat voorraadkosten met zich mee. Op het punt dat deze voorraadkosten zwaarder beginnen door te wegen dan de kostprijs van een ontevreden, vertrekkende klant is een hoger serviceniveau niet langer wenselijk.

In de praktijk zal de ideale servicegraad van product tot product verschillen. Dit komt omdat de impact van een ontbrekend product niet altijd even groot is. Zo zal het vaak niet zo erg zijn wanneer bouillonblokjes van het ene merk afwezig zijn. De consument koopt dan bouillonblokjes van een ander merk en zal daarvoor niet naar een concurrent trekken. Wanneer daarentegen de frisdrank van een bekend merk afwezig is, zal de consument zich niet zomaar tevredenstellen met een huismerk. Hier moet de servicegraad dan ook hoger zijn.

De servicegraad verbeteren

Wanneer blijkt dat een hogere servicegraad een must is, zijn er twee mogelijkheden om dit te bereiken. Enerzijds kunt u ervoor zorgen dat u beter aan de vraag voldoet. U kunt bijvoorbeeld een grotere voorraad aanleggen of ervoor zorgen dat de producten sneller van de leverancier tot in de winkelrekken geraken. Anderzijds is het ook mogelijk om de vraag te temperen. U kunt bijvoorbeeld producten uit de wekelijkse folder laten om zo te voorkomen dat u veel mensen moet teleurstellen.

Voorraadbeheersoftware helpt u verder

Goede voorraadbeheersoftware helpt u bij het berekenen van de ideale servicegraad. Dit doet het heel uitgebreid. Zo kan het bijvoorbeeld ook rekening houden met seizoensinvloeden en kan het helpen om de voorraadkosten te beperken, bijvoorbeeld door op het juiste moment in te kopen. Het zorgt met andere woorden niet alleen voor een juiste berekening, maar het bepaalt ook de meest kostenefficiënte manier om deze servicegraad te bereiken.

Bekijk de mogelijkheden van voorraadbeheersoftware en ga na op welke manieren software u nog meer kan helpen.

4-december-2020|Blog, Voorraadbeheer|