Eenvoudiger verzenden dankzij de koppeling met PostNL

Via de PostNL API kunnen ontwikkelaars hun systemen koppelen met die van PostNL om zo het verzendproces te automatiseren. Dit vergt echter wel ontwikkelkennis. Gelukkig zijn er verschillende softwareleveranciers die voor hun klanten een API-koppeling voorzien. Wat dat inhoudt en wat er zoal mogelijk is, leest u hier.

Over de PostNL API

PostNL biedt een eigen gratis API aan waarmee u systemen kunt koppelen. Het maakt hiervoor gebruik van een speciaal ontwikkeld en veilig SOAP-protocol. Dit zorgt voor een veilige uitwisseling van informatie met de systemen van PostNL. Via de omgeving van Mijn PostNL behoudt u voortdurend het overzicht. PostNL biedt documentatie aan voor ontwikkelaars om zo eenvoudig aan de slag te gaan met de API-koppeling. Via de PostNL API kunt u onder andere:

  • Vanuit uw eigen software pakketten automatisch verzendklaar maken;
  • Vanuit de eigen huisstijl bezorgopties aanbieden;
  • Vanuit de eigen huisstijl verzendinformatie weergeven aan klanten.

PostNL API koppelen met uw webshop

In de eerste plaats is deze API-koppeling voornamelijk interessant voor webwinkels en leveranciers. Bij een binnenkomende bestelling wordt vervolgens automatisch een verzendlabel aangemaakt en wordt de informatie doorgegeven aan PostNL, wat belangrijk is voor de afhaling. Eventueel kunt u, op basis van de productspecificaties en conform de mogelijkheden van PostNL, verschillende bezorgopties aanbieden. Het blijft voor de klant ook mogelijk om de verzending te volgen via zijn account op uw website.

Wanneer een koppeling wordt voorzien met de voorraadbeheersoftware, zal de voorraad automatisch worden aangepast. Eventueel kunt u retourmeldingen eenvoudig opnieuw aan de voorraad toevoegen. Via een API-koppeling kunt u klanten zelfs eenvoudig een retourlabel laten aanmaken.

PostNL koppelen met CRM-systeem

De informatie afkomstig van PostNL is ook een handige toevoeging voor uw CRM-systeem. Hierdoor kunt u bij klantcontact eenvoudig de status van een bestelling raadplegen om zo te bouwen aan een betere klanttevredenheid. Denk daarnaast ook aan het automatisch versturen van mails door uw CRM te koppelen aan mailsoftwarepakketten. Op basis van de gegevens van PostNL wordt er dan automatisch een mail verzonden met de laatste updates of met een afhaalherinnering.

Andere koppelingen mogelijk

Hoewel de PostNL API voornamelijk wordt gebruikt voor het koppelen met het webshopsysteem, de voorraadbeheersoftware en het CRM-systeem, zijn ook andere oplossingen mogelijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan analytische software die op basis van statistische gegevens een accurater beeld biedt van de verwachte leveringstijden.

Maatwerk of bestaande API-koppelingen

Een API-koppeling kan op maat worden uitgewerkt door een ontwikkelaar. Daar zijn vaak grote investeringen mee gemoeid. Er zijn echter ook softwareleveranciers die dergelijke koppelingen voor u voorzien, vaak voor een beperkte bijdrage bovenop uw abonnement. Onder andere bij stockbeheer- en magazijnsoftware is zo’n eenvoudige koppeling vaak mogelijk.

Bent u op zoek naar softwareleveranciers waarbij u eenvoudig een API-koppeling met PostNL voorziet? Maak dan gebruik van de filtermogelijkheden van onze vergelijkingstool. Bij koppelingsmogelijkheden vinkt u ‘Koppeling PostNL’ aan, waarna u enkel softwareleveranciers ziet waarbij u zo’n API-koppeling eenvoudig mogelijk maakt.

24-januari-2020|Blog, Voorraadbeheer|