Het logo van uw bedrijf is de pasfoto van uw zaak. U gebruikt het om uzelf te identificeren, om merkbekendheid op te bouwen en zodat consumenten uw merk eenvoudig en snel zouden herkennen. U wilt zoveel mogelijk positieve ervaringen aan uw logo koppelen en dus kiezen sommige ondernemers ervoor om hun logo niet op hun facturen weer te geven. “Want betalen is een negatieve ervaring”, horen we ze dan beweren. Eigenlijk is dat geen goed argument. Er zijn voldoende redenen waarom u net wel uw logo op uw factuur moet zetten.
# 1. Bouw een reputatie uit
Een logo gebruikt u niet alleen om nieuwe klanten aan te werven. Een logo gebruikt u ook om het vertrouwen van klanten te winnen. Consumenten willen weten met wie ze zaken doen en op basis van het logo kunnen ze uw bedrijf identificeren. Hierdoor weten ze al snel dat de factuur betrouwbaar is. Hoe dan ook is uw logo een cruciaal instrument om een reputatie uit te bouwen.
Het argument dat betalen een negatieve ervaring is, gaat trouwens niet echt op. Consumenten weten ook wel dat facturen betalen nu eenmaal moet gebeuren en hebben daar niks op tegen. Bij Coolblue bijvoorbeeld gaan ze zelfs zo ver dat ze dit even benadrukken door op het betaalscherm “Betalen. Moet ook gebeuren” in hun typische huisstijl toe te voegen.
# 2. Ondersteunen van marketinginitiatieven
Als het goed is, investeert u nu ook al in marketing om meer klanten te werven en merkbekendheid te genereren. Dan zou het maar al te gek zijn om ineens een document zonder uw logo op te maken. Aan al uw documenten moet u uw merknaam, uw website of uw logo koppelen om maximaal aan de bekendheid van uw merk te bouwen. Wanneer u dit goed doet en kwaliteit levert, heeft u niks te vrezen. Mentaal linken klanten uw logo aan de goede service en de uitmuntende kwaliteit. En op termijn levert dat alleen maar voordelen op.
# 3. Blijf de klant van uw bestaan herinneren
Marketingmails, Facebook-advertenties en gepersonaliseerde aanbiedingen: u doet heel wat moeite om blijvend de aandacht van bestaande klanten te trekken. Dan zou het maar wat onlogisch zijn dat u dat met uw factuur niet doet. Door uw logo op uw factuur te verwerken zorgt u alvast dat uw factuur opvalt. Onderzoek wijst uit dat klanten vaker herhaalaankopen doen bij bedrijven die overal hun logo op vermelden. Bovendien zou het er ook voor zorgen dat facturen sneller worden betaald. De boodschap luidt dus: gewoon dat logo op uw factuur opnemen!
# 4. Cruciaal voor een professionele uitstraling
Ten slotte is het zo dat klanten facturen met een logo professioneler ervaren dan facturen zonder een logo. Onprofessioneel overkomen is een van de grootste dooddoeners bij veeleisende consumenten en op dat vlak kunt u zich dan ook geen fouten veroorloven.
Eenvoudig een logo toevoegen aan facturatiesoftware
Wanneer u facturatiesoftware gebruikt, kunt u meestal eenvoudig uw logo toevoegen. Vaak is het zelfs mogelijk om de facturen aan uw huisstijl aan te passen om de positieve effecten te maximaliseren. Veel is daarbij wel afhankelijk van de gekozen facturatiesoftware. Vergelijk daarom facturatiesoftware en kies facturatiesoftware waarmee u eenvoudig uw logo aan uw facturen toevoegt.