Hierop moet u letten als u geschikte CRM-software zoekt

De mogelijkheden van CRM-software zijn uitgebreid, maar er zijn toch wel grote verschillen tussen de verschillende CRM-aanbieders. Het kiezen van geschikte CRM-software is dan ook niet altijd even eenvoudig. We leggen uit waarop u zoal moet letten.

Mogelijke integraties en koppelingen

Een CRM-systeem neemt een centrale rol in. Het mag dan ook niet het zoveelste systeem zijn dat naast andere softwarepakketten bestaat, maar moet de centrale plek zijn waar informatie wordt opgeslagen en waar informatie uit wordt gehaald. De keuze voor een goed CRM-systeem is daarom eigenlijk nog belangrijker dan het kiezen van bijvoorbeeld voorraadbeheersoftware. In ieder geval dient u erop te letten dat u uw bestaande systemen eenvoudig kunt integreren. Het gaat daarbij om de meest uiteenlopende integraties, zoals de boekhoudsoftware, MailChimp, voorraadbeheersoftware, het ERP-pakket enzovoort. Vaak vallen een aantal CRM-systemen op deze manier al snel af. Een alternatieve oplossing is maatwerk. Natuurlijk kunt u ook bij uw andere systemen de overstap wagen. Ook in dat geval is onze vergelijkingstool een meerwaarde.

Juiste soort CRM-software

Wanneer u van plan bent om CRM-software te gebruiken, dan is dat wellicht omdat uw onderneming zoetjesaan uit zijn jasje aan het groeien is. En natuurlijk neemt u aan dat dit geen eindpunt is. Kies daarom altijd voor een CRM-systeem dat eenvoudig met u mee kan groeien, zonder dat u nu al meteen torenhoge kosten hoeft te dragen. Cloudoplossingen blinken vaak uit op het vlak van schaalbaarheid. Daarnaast kunt u ook kiezen voor maatwerk of on-premise software. In dat tweede geval krijgt u wel met oplopende implementatiekosten te maken en dat is niet voor iedereen even interessant.

Functionaliteiten en mogelijkheden

Vervolgens kijkt u natuurlijk even naar de functionaliteiten die worden aangeboden. Wel vaker worden het aantal benodigde functionaliteiten onderschat, maar soms geldt net het tegenovergestelde. Allicht heeft niet iedereen al die toeters en bellen nodig, maar het is natuurlijk ook een zonde als u essentiële functies achterwege zou laten. Vertrek daarom altijd van duidelijke noden en houd daarbij rekening met de wensen van de verschillende afdelingen. Ook hier is het belangrijk om rekening te houden met eventuele toekomstige noden. Ga dan ook na of u eenvoudig kunt upgraden naar een uitgebreidere versie.

Niet alleen naar de CRM-software kijken

Het is niet alleen een kwestie van de juiste CRM-software kiezen, maar ook van het kiezen van een geschikte CRM-leverancier. Zeker bij een cloudaanbieder is dat het geval omdat u per slot van rekening toch wel sterk van zijn inspanningen afhankelijk bent. Daarom raden we aan om altijd even na te gaan hoelang de aanbieder al actief is en om even te snuisteren in de gepubliceerde jaarrekeningen. U wil per slot van rekening niet dat uw leverancier failliet gaat. Daarnaast raden we aan om reviews te lezen. Via onze vergelijkingstool vindt u eenvoudig reviews terug van echte gebruikers. Kiest u voor een on-premise oplossing? Vraag dan zeker even naar referenties binnen uw branche.

CRM-leveranciers vergelijken

CRM-software kan een aantal fantastische dingen, maar er zijn ook wel een aantal zaken om op te letten. Het vinden van een geschikte CRM-leverancier kan dan ook knap lastig zijn. Daarom hebben wij een vergelijkingstool gemaakt. Met onze vergelijkingstool kunt u eenvoudig CRM-leveranciers vergelijken en de leverancier vinden die uw onderneming nodig heeft. Maak vandaag nog de vergelijking.

28-oktober-2020|Blog, CRM|