Scherpe prijzen, mooie kortingen en af en toe een geschenkje? Leuk, maar uiteindelijk is het vooral de relatie tussen klant en leverancier die de klantloyaliteit ten goede komt. Het belang van relatiebeheer mag niet worden onderschat, terwijl we hetzelfde kunnen zeggen over relatiebeheersoftware. Hieronder leest u er alles over.

Wat is relatiebeheer?

Relatiebeheer is een strategie of een manier om relaties met klanten, potentiële klanten en/of andere stakeholders op te bouwen en te onderhouden. Het uiteindelijke doel van relatiebeheer is dan ook de klanttevredenheid en de klantloyaliteit verhogen. Relatiebeheer vertrekt hierbij vanaf de individuele klantenbehoeftes. Deze individuele klantenbehoeftes worden door middel van een CRM-systeem in kaart gebracht.

Belang van relatiebeheer

Veel organisaties besteden veel geld aan het verwerven van nieuwe klanten, terwijl er maar weinig geld stroomt naar klantenbehoud. Nochtans zijn het de actieve klanten die voor het grootste deel van de omzet zorgen en is het veel duurder om nieuwe klanten te verwerven.

Deze zienswijze staat in schril contrast met de beweegredenen achter het waarom klanten vertrekken. De reden daarvoor is meestal een gebrek aan aandacht door hun leverancier. Natuurlijk hoeft dat niet altijd zo letterlijk te zijn, maar uiteindelijk komt het erop neer dat een leverancier onvoldoende aandacht heeft voor de (onuitgesproken) behoeften van een klant. Wanneer er ook nog eens te weinig aandacht is voor de uitgesproken behoeften, is het hek helemaal van de dam. Ze veranderen dus niet van leveranciers door acties van concurrenten, maar door uzelf. En u bent intussen maar bezig met allerlei acties om klanten van concurrenten af te snoepen … U snapt toch ook wel dat dat niet gaat werken? Met relatiebeheersoftware doorbreekt u deze cyclus.

Belang van relatiebeheersoftware

Een grote hoeveelheid relaties beheren, lukt niet zonder goede relatiebeheersoftware. Relatiebeheersoftware is zo ontworpen om de beste relaties uit te bouwen met uw huidige klanten. Hieronder een aantal voorbeelden om dat te verduidelijken.

Zonder relatiebeheersoftware zou u een mail sturen naar al uw klanten, waarbij u verschillende producten onder de aandacht wil brengen. Deze mail is onpersoonlijk en gaat nauwelijks werken. Een grote groep voelt zich niet aangesproken en krijgt het gevoel alsof u hen niet begrijpt. Met relatiebeheersoftware filtert u uw relaties op diverse criteria en verzendt u bovendien verschillende versies van de mail. Want een zestigplusser heeft een andere communicatiestijl nodig dan een student. In de verschillende mails zijn ook telkens andere producten opgenomen en in de aanhef van de mail neemt u gewoon de naam van de klant op. Ze voelen zich al meteen aangesproken.

Een ander voorbeeld: relatiebeheersoftware zorgt ervoor dat u de klant niet vergeet. Het systeem weet wie vandaag jarig is en stuurt automatisch een verjaardagsmail. Beloofde u de klant dat u vandaag terug zou bellen? De relatiebeheersoftware is het niet vergeten.

Relatiebeheersoftware vergelijken

Klinkt relatiebeheersoftware u als muziek in de oren? Het aantal Belgische aanbieders van relatiebeheersoftware is beperkt, maar dat maakt de keuze er niet eenvoudiger op. Via onze vergelijkingstool vindt en vergelijkt u eenvoudig relatiebeheersoftware en vraagt u meteen proefaccounts aan. Vind in enkele seconden de beste relatiebeheersoftware voor uw onderneming.