Als starter heeft u misschien al gehoord over CRM, maar twijfelt u of u het al dan niet nodig heeft. Laat er echter geen twijfel over bestaan: CRM en starters is een ideale combinatie. Het heeft veel voordelen te bieden die net voor starters heel belangrijk zijn. Bovendien is de start het ideale moment om ermee te beginnen, want hoe groter uw bedrijf wordt hoe moeilijker het is om het alsnog te implementeren. Wij leggen het een en ander voor u uit.

Wat bedoelen we met CRM voor starters?

CRM is de afkorting van Customer Relationship Management. Eigenlijk zouden we kunnen zeggen dat CRM dus gaat over het managen van relaties met klanten, maar in de praktijk gaat het veel verder. Een goed CRM-systeem heeft bijvoorbeeld ook voordelen voor verkopers, marketeers et cetera. In feite kunnen we zeggen dat een CRM-systeem alle klantgegevens centraliseert en dat ze hierdoor eenvoudiger te raadplegen zijn, waardoor u er ook makkelijker conclusies aan kleeft en ze voor verschillende doeleinden aanwendt.

Is CRM voor starters een goed idee?

Absoluut wel. Wanneer u later met een CRM-systeem aan de slag gaat, moet u ineens beginnen met het verzamelen van klantgegevens die misschien al jaren in talloze bestandjes terug te vinden zijn. Dat maakt het knap lastig. Wanneer u net start, kunt u gewoon beginnen met het centraal opslaan van alle informatie. Bovendien heeft u nog niet te maken met verschillende culturen en vastgeroeste werkmethoden waartegen u ineens moet opbotsen.

CRM voor starters heeft echter niet alleen voordelen voor de toekomst. Zo plukt u er ook vandaag al de efficiëntievoordelen van. U verliest minder tijd met het zoeken van klantinformatie en heeft meer tijd om te schrijven aan uw succesverhaal. Daarnaast past een CRM-systeem naadloos bij de klantgerichte bedrijfsvoering zoals het vandaag de dag de normaalste zaak is, niet in het minst bij starters. De klantenservice wordt beter en u kunt zich optimaal focussen op de klant.

Ten slotte helpt CRM starters om hun klanten beter te leren kennen. U analyseert contact- en aankooppatronen en weet meteen wat uw klanten al dan niet belangrijk vinden. Zeker als starter is die informatie heel belangrijk: u kunt het goed gebruiken om uw diensten en producten beter af te stemmen op de noden van klanten en het helpt natuurlijk ook tijdens uw verkoopgesprekjes.

Zijn er dan geen nadelen aan een CRM voor starters?

Eigenlijk kunnen we er maar één bedenken en dat is de prijs. Wanneer u krap bij kas zit en uw laatste spaarcenten in de opstartfase heeft geïnvesteerd, heeft u misschien geen budget meer voor extraatjes zoals een CRM voor starters. Toch moet u dit nadeel ook durven relativeren. CRM voor starters hoeft niet helemaal op maat gemaakt te worden en een basistool kan heus wel volstaan.

Wij gingen op zoek naar een goede CRM-tool voor starters en vonden al oplossingen voor meer dan vier euro per maand, maar er zijn natuurlijk ook tools die u al gauw het tiendubbele kosten. Maak vooral zelf even de vergelijking en zoek goede CRM-tools voor starters.